Stress en het Brein Symposium

Share Button

Vandaag met veel plezier aanwezig op het symposium ‘Stress en het Brein’. Het LUMC | Leiden Institute for Brain and Cognition heeft een prachtig programma samengesteld met antwoorden op vragen als:

  • Wat is de invloed van stress op de ontwikkeling van baby’s en kinderen?
  • Hoe reageren de hersenen op het meemaken van traumatische ervaringen?
  • Wat is het effect van stress op de ouders in gezinnen?
  • Wat doet stress met pubers?
  • Hoe zit het met stress op de werkvloer?
  • Kun je ziek worden van gepieker over je werk?
  • Kun je piekeren over je werk stoppen?
  • Hoe veerkrachtig is ons brein? Is er reden tot optimisme?
  • Wat gebeurt er in ons brein als we ouder worden?
  • Heeft een ouder brein ook voordelen?

 

Lezingen:

Het seniorenbrein door prof. dr. André Aleman
We maken ons allemaal wel eens zorgen over ons geheugen en ons verstand, zeker als we de vijftig gepasseerd zijn. De achteruitgang van het menselijk brein begint al vroeg maar is minder erg dan we soms denken. Sterker nog: een ouder brein is stressbestendiger en kan beter omgaan met complexe situaties dan een jong brein. Maar wat gebeurt er eigenlijk in ons hoofd als we ouder worden? Wanneer begint de achteruitgang? Hoe snel gaat het? En heeft een ouder brein ook voordelen? In deze lezing bespreekt André Aleman, hoogleraar neuropsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, de nieuwste inzichten uit het hersenonderzoek naar veranderingen bij het ouder worden.

Prof. dr. André Aleman, Universiteit Groningen, publiceerde ‘Het Seniorenbrein’ en richt zich op het in kaart brengen van hersenfuncties die betrokken zijn bij het waarnemen en hanteren van emoties

Als de opvoeding in de stress schiet door prof. dr. Lenneke Alink
In Nederland zijn jaarlijks naar schatting 119.000 kinderen slachtoffer van mishandeling of verwaarlozing. In deze lezing zal worden ingegaan op risicofactoren voor kindermishandeling. In welke gezinnen is de kans op mishandeling het grootst? Wat onderscheidt ouders die mishandelen of verwaarlozen van andere ouders? En wat heeft stress daar eigenlijk mee te maken?

Prof. dr. Lenneke Alink, Universiteit Leiden, doet onderzoek naar voorkomen, gevolgen en aanpak van kindermishandeling

De standaarduitvoering van ons brein is met veerkracht door dr. Ad Bergsma
Geluksonderzoek laat zien dat mensen slecht kunnen voorspellen hoe ze zich zullen voelen na meevallers en tegenslagen. We denken bijvoorbeeld ten onrechte dat meer geld, liefde of aandacht ons veel gelukkiger kan maken en andersom dat we moeilijkheden slecht te boven komen. Het gevolg van deze misvattingen is dat we te snel denken dat het gras aan de overkant groener is, maar ook dat we ons vergissen in onze eigen kracht.
Dr. Ad Bergsma, psycholoog, onderzoeker van ‘geluk’ en auteur van vijftien boeken over psychologische onderwerpen als geluk, onze hersenen, psychodiagnostiek en psychotherapie

Oorlog van Binnen, het brein na trauma door dr. Elbert Geuze
Elke ervaring die wij meemaken wordt geregistreerd en verwerkt in ons brein. Een traumatische ervaring vormt daarop geen uitzondering. In deze lezing zien we hoe de hersenen reageren na het meemaken van traumatische ervaringen. Soms leidt het meemaken van traumatische ervaringen tot een posttraumatische stress stoornis. Onderzoek bij mensen die een posttraumatische stress stoornis hebben laat steeds duidelijker zien dat hun brein anders functioneert.

Dr. Elbert Geuze, Universiteit Utrecht, onderzoekt ontstaan en voorkomen van posttraumatische stress stoornissen

Sociale uitdagingen en het puberbrein door dr. Berna Güroğlu
Adolescentie is een periode van veranderingen. Sociale interacties, vooral met leeftijdsgenoten, worden in deze levensfase belangrijker en komplexer dan in de kindertijd. Hoe kunnen we deze veranderingen begrijpen vanuit een breinperspectief? Wat verandert er in de hersenen en hoe kunnen we adolescenten beter begrijpen met onze kennis over het puberende brein?

Dr. Berna Güroğlu,Universiteit  Leiden, doet onderzoek naar het ‘sociale brein’ van tieners & stress

Het brein onder stress door dr. Erno Hermans
Iedereen heeft wel eens ervaren wat stress doet met ons brein. We worden alert en doen herinneringen op die vaak onuitwisbaar zijn. Maar tegelijkertijd hebben we moeite helder na te denken. Soms krijgen we zelfs een blackout en kunnen we ons de meest eenvoudige dingen niet meer herinneren. Wat verandert er in ons lichaam tijdens stress? Wat voor effect heeft dat op verschillende hersenfuncties? En waarom doen dergelijke veranderingen zich eigenlijk voor?

Dr. Erno Hermans, Radboud Universiteit Nijmegen, doet onderzoek naar hoe onze hersenen in staat zijn te overleven en te leren van situaties die ons fysieke of psychische welzijn bedreigen

Werkstress en gezondheid: ziek van het gepieker? door dr. Bart Verkuil
Eén op de acht werknemers in Nederland kampt met burn-outklachten. Een nog groter deel van de werknemers ervaart een hoge werkdruk en ligt op zondagavond in bed te piekeren over de komende werkweek. Wat zijn de gevolgen van dit gepieker voor de lichamelijke gezondheid van werknemers? Word je sneller ziek van piekeren? Wat gebeurt er in je brein als je aan het piekeren bent? En wat moeten piekerende werknemers doen als ze weer onbezorgd naar het werk willen gaan?

Dr. Bart Verkuil, Universiteit Leiden, bestudeert de effecten van piekeren op lichamelijke klachten en fysiologische activiteit

Het grenzeloze brein door prof. dr. Robert Vermeiren
Het jongeren brein is zowel uniek als kwetsbaar. Uniek omdat het bij uitstek in staat is om prikkels te verwerken en te leren. Kwetsbaar omdat het erg beïnvloedbaar is. Dit alles doet zich voor in een periode waarin men zich onttrekt aan het veilige milieu van de ouders, en op avontuur gaat met leeftijdsgenoten. Niet onlogisch dus dat het geregeld fout gaat.

Prof. dr. Robert Vermeiren, Universiteit Leiden, doet onderzoek naar jongeren met emotionele en gedragsproblemen

Stress en het Brein Symposium